Veel gestelde vragen voor ouders

Populaire vragen

  • Wat is gastouderopvang?

    Gastouderopvang is een professionele vorm van opvang, waarbij jouw kind(eren) worden opgevangen in het huis van de gastouder of in de eigen woonomgeving (nannyservice) als je studeert of aan het werk bent. Het gastouderbureau en de gastouder moeten beiden geregistreerd staan in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) en het Personenregister Kinderopvang. 

  • Wat kan Gastouderbureau de Glazenstad voor mij betekenen?

    Gastouderbureau de Glazenstad is een geregistreerd gastouderbureau dat bemiddeld tussen vraag- en gastouders bij de flexibele opvang van kinderen in de leeftijd van 0 - 12 jaar in de regio Westland. Wij gaan op zoek naar dé juiste koppeling, ondersteunen vraag -en gastouders op het gebied van financiele en pedagogische vraagstukken, bieden mogelijkheden tot verdere professionele ontwikkeling van de vraag -en gastouders en voorzien in inlogcodes tot een uitgebreide werkomgeving. Maar wat wij het belangrijkste vinden is dat we er écht voor jullie zijn. Wij streven naar een goede bereikbaarheid en zijn enorm klantgericht. Een veilig en stimulerende omgeving voor de kinderen verzorgen is ons doel!

  • Heb ik recht op kinderopvangtoeslag?

    Gastouderbureau de Glazenstad is een geregistreerd gastouderbureau en hiermee kun je in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag. 
    Kijk hier voor meer informatie over de kinderopvangtoeslag en op welke wijze je dit aan kunt vragen. 
    Nadat er een koppeling tot stand is gekomen, ontvang je van het gastouderbureau een offerte. Daarin staat het uurbedrag en het aantal uren per maand dat je opvang afneemt. Mochten er wijzigingen zijn in de opvang, dan ontvang je een nieuwe offerte. Met deze gegevens kunt op www.toeslagen.nl jouw kinderopvangtoeslag aanvragen. Tevens kun je hier een proefberekening laten maken om te zien wat je aan kinderopvangtoeslag kunt ontvangen. Je ontvangt jaarlijks een jaaropgaaf met daarin het totaal afgenomen aantal uren en het uurbedrag van de opvang. Deze ontvang je begin februari, over het jaar ervoor.


Aanmelden

  • Ik zoek opvang voor mijn kinderen, en nu?

    Ben je op zoek naar een gastouder voor de flexibele opvang van jouw kind(eren)? Dan kun je je aanmelden via onze website en wij nemen dan contact met je op voor een intakegesprek. Je kunt ook telefonisch contact met ons opnemen (0643143406) of via de mail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Wil je meer informatie over onze werkwijze? Kijk dan op onze hoofdpagina. 

  • Ik werk onregelmatig, kan ik dan ook terecht bij een gastouder?

    Het grootste voordeel van een gastouder is dat je met de gastouder afspraken kunt maken over de opvangtijden. Gastouderopvang is flexibel en er is veel mogelijk. Neem contact met ons op en we gaan samen met jou op zoek!

  • Wat zijn de kosten?

    Onze gastouders mogen zelf in overleg met jou het tarief bepalen en ook wat er in dit tarief wordt opgenomen. Daarnaast betaal je ook kosten aan het gastouderbureau. Deze tarieven kun je vinden op de website. Omdat wij een geregistreerd gastouderbureau zijn kun je in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag. 

  • Ik zoek een gastouder die bij mij thuis de opvang verzorgd, kan dat?

    Wil je nog meer persoonlijke aandacht voor jouw kind(eren) en vind u het prettig als de opvang binnen jullie woonomgeving plaatsvindt? Dan behoort dat ook zeker tot de mogelijkheden. Kijk hiervoor op onze pagina nannyservice. 


Vragen over veiligheid, kwaliteit en borging

  • Wat is de kwaliteit van de gastouders?

    Onze gastouders voldoen aan strenge eisen en voorwaarden. Zo zijn er vanuit de overheid bepaalde eisen gesteld aan de compententies van de gastouders en aan de woonomgeving, alvorens ze in kunnen schrijven bij Gastouderbureau de Glazenstad. Denk hierbij o.a aan vooropleiding, bezit van EHBO diploma voor kinderen en ze moeten een VOG overleggen. Gastouderbureau de Glazenstad neemt elk jaar de RI&E (risico inventarisatie -en evaluatie) af bij de gastouders om te zorgen dat de woning aan de eisen voldoet. Gastouderbureau de Glazenstad heeft een pedagogisch beleid ontwikkeld wat gedragen wordt door onze gastouders. Dit beleidsplan is goedgekeurd door de GGD en wordt regelmatig naar de actualiteiten aangepast. Daarnaast houden wij nauw contact met onze gastouders om te kunnen ondersteunen wanneer dit nodig is. 


Vragen die nog niet zijn gesteld, maar waar je wel graag antwoord op wil hebben

  • Wat als mijn gastouder ziek is?

    Gastouderbureau de Glazenstad zal alles doen om te proberen een vervangende gastouder voor jullie te vinden. Bij het tijdig doorgeven van de vakantieperiode dat de gastouder op vakantie is lukt het Gastouderbureau de Glazenstad vrijwel altijd om een vervangende gastouder aan te bieden. Bij plotselinge ziekte van de gastouder doen wij onze uiterste best om vervangende opvang te verzorgen. 

  • Welke werkzaamheden vallen onder de bemiddelingskosten?

    Gastouderbureau de Glazenstad staat altijd voor je klaar! Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste werkzaamheden van ons bureau:

    • Uitvoeren van de jaarlijks verplichte risico-inventarisatie
    • Maximale inspanning leveren voor vervanging ziekte/verlof gastouder
    • Het organiseren van thema -en gastouder avonden
    • Periodieke evaluatiegesprekken voeren m.b.t de gastouderopvang
    • Frequente huisbezoeken op basis van de behoeften
    • EHBO herhaling cursus aanbieden
    • Beantwoorden van telefoon, email, en contactformulier
    • Het controleren van geldigheid van alle documenten
    • Aansluiten bij de Geschillencommissie Kinderopvang
    • Werven en selecteren van gastouders en ouders/kinderen
    • De wijzigingen LRK via de gemeenten
    • Informeren over wetgeving en regelgeving vanuit de GGD
    • Het organiseren van informele activiteiten
    • Het bemiddelen van een goede koppeling tussen gast -en vraagouders
    • Het opstellen van de overeenkomsten en verklaringen
    • Het onderhouden van het digitale urenregistratiesysteem
    • Administratieve dienstverlening
    • Het begeleiden/coachen van gastouders
    • Intakegesprekken voeren
    • Kassiersfunctie

Heb je nog andere vragen?